دستور خط زبان گفتار فارسی (5)
قسمت پنجم:
شکل ساختاری نگارش ترانه
ترانه در عصر حاضر معمولن در سه قالب مثنوی ، غزل و چهار پاره سروده میشوند . در ابتدای این نوشته میخواهیم پیشنهاداتی برای شکل ساختاری نگارش ترانه در این سه قالب ارائه کنیم .
قالب غزل
در قالب غزل پیشنهاد بر این است کلیه مصاع ها زیر هم نوشته شده و شکل ساختاری که در دیوان حافظ و دیگر آثار قدمایی استفاده شده به هیچ عنوان پیشنهاد نمیگردد . زمان بر بودنِ رعایت تساوی طولی مصاریع از دلایل رد این نوع شکل است .
شکل پیشنهادی برای قالب غزل :
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ![]()
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ![]()
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ![]()
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ![]()
قالب مثنوی
برای مثنوی نیز به همان دلایل پیشنهاد میشود کلیه مصاریع زیر یکدیگر نوشته شوند.
شکل پیشنهادی برای قالب مثنوی :
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ![]()
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ![]()
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ![]()
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ![]()
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ![]()
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ![]()
قالب چهار پاره
اما در قالب چهارپاره بحث به شکل دیگریست . چهارپاره قالب محبوب این روزهای ترانه سرایان است که اکثر ترانه ها در این قالب نوشته میشوند . طبق پیشنهادات قبلی قاعدتن باید پیشنهاد بر این باشدکه تمامی مصاریع زیر هم نوشته شوند . البته اولویت ما نیز به همین شکل است . اما با توجه به اینکه ،یکی از محدودیتهای ترانه سراهنگام نگارش ترانه این است که به منظور استفاده آهنگساز و یا خواننده هنگام اجرا های استودیویی و یا اجراهای زنده ، باید کل ترانه حتی الامکان در یک صفحه جا شده تا در خوانش کلی مشکلی پیش نیاید و همچنین به منظور چاپ اثر در کتاب که پیشنهاد اکثر ناشران بر کم حجم بودن کتاب است، پیشنهاد این نوشتار در مورد این قالب اندکی متفاوت خواهد بود .
برای این منظور ترانه ها را از لحاظ طول مصرع به دو دسته ی بالای هشت هجا و زیر هشت هجا تقسیم میکنیم .
در ترانه هایی با مصاریع بالای هشت هجا به دلیل طولانی شدن هر سطر پیشنهاد قطعی این نوشتار بر زیر هم نوشتن کل مصراع هاست .
در ترانه هایی با مصاریع کمتر از هشت هجا نیز اولویت اول بر بر زیر هم نوشتن مصراع هاست اما در صورتی که با استفاده از این شیوه ی نگارش ، طول کل ترانه بیش از یک صفحه شود ، شکل شماره ی دو پیشنهاد میگردد :
شکل پیشنهادی شماره یک به عنوان اولویت اول برای کلیه ی ترانه (چه ترانه هایی با مصاریع بالای هشت هجا و چه ترانه هایی با مصاریع زیر هشت هجا) و پیشنهاد قطعی برای ترانه هایی با مصاریع بالی هشت هجا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ![]()
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ![]()
شکل پیشنهادی شماره دو به عنوان اولویت دوم برای ترانه هایی که با مصاریع کمتر از هشت هجا (در صورت جا نشدن در یک صفحه)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ، ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ![]()
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ، ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ![]()
در شکل پیشنهادی شماره دو مجبور به جدا سازی مصراع ها از یکدیگر میشویم . تا کنون توسط ترانه سرایان مخطلف ابزارهای متعددی جهت تفکیک مصاریع در چهار پاره پیشنهاد شده است . ابزارهایی از قبیل (( / )) و (( * )) و (( ، )) . با توجه به اینکه در زبان فارسی ویرگول ((،)) کابرد بیشتری داشته و در بافت نگارش زبان فارسی تعریف شده است ، پیشنهاد بر این است که برای جدا سازی مصاریع از ویرگول استفاده شود . با این تفاوت که ویرگول جدا کنندهاز هر دو مصراع قبل و بعد با یک فاصله جدا شود .
نکته : در کلیه قالبها در صورتی که جمله در انتهای یک مصرع تمام نشود ، در انتهای مصراع بالایی از ((...)) استفاده میشود . اما هنگامی که از شکل پیشتهادی شماره دو در چهارپاره استفاده میکنیم ، از ((...)) استفاده میشوند .
ترجیع بند
در اکثر ترانه ها شاهد حضور بندی هستیم که به تناوب در قسمت های مختلف اثر تکرار میشود . به این بند در اصطلاح ترجیع بند گفته میشود .
ترجیع بند در ترانه های امروز اغلب نقشی اساسی داشته و همچنین هنگام اجرای اثر نیز بخش مهمی در ملودی به حساب می آید . به منظور متمایز شدن این بند نسبت به بندهای دیگر اثر تا کنون راه های مختلفی پیشنهاد شده است . کج نوشتن ، توپر نوشتن ، خط کشیدن زیر متن ، نوشتن با فونتی دیگر و یا نوشتن با اندازه ای بزرگتر نمونه ای از این پیشنهادهاست .
پیشنهاد نگارندگان تنها بر توپر نوشتن متن است . این پیشنهاد تنها بر پایه ی سلیقه ی شخصی و جهت یکپارچه سازی نوشتار ترانه ها ارائه میگردد و دیگر پیشنهادها را در این زمینه رد نمیکند .