Fereshteh Ahmadi

--- فرشته احمدی ---

Fereshteh Ahmadi

--- فرشته احمدی ---

Fereshteh Ahmadi

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

دستور خط زبان گفتار فارسی (1)

دوشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۴، ۰۶:۰۵ ب.ظ

(ترانه و نثر)

قسمت اول:

پیشگفتار

از سالها قبل به این موضوع فکر میکردم که روزی , ترانه در مراکز آکادمیک ودانشگاهی مطرح شود و مورد بحث وبرسی وتحقیق قرار گیرد تا گامی باشد در جهت هرچه بیشتر به رسمیت شناخته شدن این بخش مهم از ادبیات که خوشبختانه اتفاقاتی مثل پیشنهاد مسئولیت کانون ادبی دانشکده ی ادبیات دانشگاه تهران به اینجانب -که به مدت یکسال این مسئولیت را به عنوان یک ترانه سرا به عهده گرفتم -, پایان نامه های دوستان ترانه سرا در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس دانشکده های ادبیات با موضوع ترانه  وترانه سرایی , ارئه ی پایان نامه ای با مضمون ترانه  درتیتراژ سریالهای تلوزیونی بعد از انقلاب در دانشکده ی صدا و سیما , برگذاری خانه ی ترانه در فرهنگستان هنر و ....  همه وهمه خبر از به رسمیت شناخته شدن قاطع ترانه در مجامع آکادمیک ودانشگاهی داشت و در حال حاضر نیز تلاش ترانه سرایان عزیز  ((مهدی ایوبی )) و ((روزبه آزادی )) که پیشقدم شدند وبا تلاش و دقت , رسم الخط زبان گفتار را تدوین و پیشنهادهای تکمیلی را در این مجموعه اعلام کردند , قدم بزرگ دیگریست در تحکیم جایگاه ترانه و ترانه سرایان در ادبیات ایران .

شاید بسیاری از این قوانین توسط ترانه سرایان مسلط به قواعد ادبی و نوشتاری رعایت می شده و میشود اما , تکمیل , مدون نمودن و چاپ آن اقدامی بسیار ضروری بود تا بتوان در نوشتار زبان گفتار و ترانه به هماهنگی کامل و رسم الخطی استاندارد که از طرف همه مورد استفاده قرار گیرد دست پیدا کرد و این خود موجب کاهش چشم گیر اشتباه ها در خوانش و انتقال مفهوم ترانه ها و اشعار گفتار خواهد شد .

از ((روزبه آزادی )) و ((مهدی ایوبی )) که از ترانه سرایان خوش ذوق و فعال خانه ی ترانه هستند به خاطر احساس مسئولیت و پیگیری در تنظیم این مجموعه سپاسگذارم و برایشان آرزوی موفقییت روزافزون دارم .

دکتر افشین یداللهی

منبع: کتاب جنون منطقی

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی